Nu Online
Momenteel zijn er 409 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

zit in een dipje! :-(

7-3-2013 22:46:14
Hey lieve bruidjes,

Pfff ik heb 2 vreselijke weken achter de rug!

Mijn zus en broer praten al enkele jaren niet meer met elkaar (een heel lang en ingewikkeld verhaal dat ik jullie zal besparen).
Ik wou heel graag m'n zus als getuige (ik ben ook meter van haar kindje, en we hebben een hele goeie band + ik was ook getuige op haar trouw).
Maar ik was ook getuige van mijn broer op zijn trouw (even als was ik getuige van mijn neef, en van m'n beste vriendin... keuze genoeg dus).
Nu sinds m'n vriend en ik verloofd zijn (16december2011) zaagt mijn mama mijn oren van het hoofd om toch mijn broer als getuige te nemen (voor de lieve vrede, mijn broer voelt zich uitgesloten door de ganse familie (heeft die eigenlijk aan zich zelf te danken, want waar mijn zus gaat wilt hij niet gaan dusja...)).
Om van haar gezaag van af te zijn heb ik gekozen om mijn broer als getuige te nemen voor het wettelijk gedeelte en mijn zus voor de viering (eerst dacht ik om gewoon 2 getuigen te nemen maar dat hoort niet zo in onze familie, want ja wie neemt er nu 2 getuigen... :-s).
Het probleem is nu dat ik vorig jaar mijn zus al vroeg voor getuige, en vorige maand mijn broer, dus ik moest nog een manier zien te vinden om mijn zus te vertellen dat ook mijn broer getuige zal zijn.
Dus heb ik het maandag maar gewoon gezegd, gevolg dat ze kwaad was/is (niet op mij maar op mijn mama om mij te 'dwingen' mijn broer ook te kiezen).
Het gevolg daar van, deze middag een huilende mama aan de lijn over mijn zus, en deze avond een huilende zus aan de lijn over mijn moeder, en het daaropvolgende een huilende ik, omdat het mijn trouw is, mijn keuze zou moeten zijn wie ik als getuige wil + een schuldgevoel tegenover mijn mama en mijn zus pfff...

Maar dat is nog niet het enige waar ik over zit te piekeren.
Mijn neef (waar ik ook getuige van was op zijn trouw) is in ruzie met zijn ouders.
(wat een heerlijke familie heb ik toch!)
Dus heeft mijn tante vorige week gezegd als mijn neef naar de trouw komt, zij niet zullen komen, en de vrouw van mij neef heeft net het zelfde gezegd, komen m'n tante en nonkel komen zij niet (mijn neef weet hier niets van).
Ik heb er met m'n ouders over gesproken en zij willen mijn tante en nonkel er echt bij dus moet ik dan maar mijn neef niet vragen.
Maar ik heb een hele goeie band met mijn neef dus ik kan het echt niet over mijn hart krijgen om hem niet te vragen.
Ik heb iedereen, broer, zus, nonkel, neef al heel duidelijk gemaakt dat ze niet bij elkaar zouden zitten op het feest dat ik daar rekening mee zal houden en zo maar mijn broer en nonkel zijn van die mannen die agressief worden als ze gedronken hebben dus ik zie alle horror scenario's al voor mij van scheldpartijen tot vechtpartijen en een woedende en huilende bruid...

Ik zit met mijn handen in het haar en weet echt niet meer wat te doen.
Ik begin eigenlijk boos te worden op mijn ganse familie dat ze zo'n drama maken over een dag die normaal gezien de mooiste dag van mijn leven moet worden, en dat ze hun ruzies voor 1 dag niet opzij kunnen zetten, ik vind hun allemaal enorm egoïstisch!

Het moest er eens uit...

Evy
20-7-2013
Meld misbruik

Reacties: 19 | Gelezen: 886

Sarai
1-6-2013
 Meld misbruik8-3-2013 0:48:34

Ey evy, Dit verhaal komt me heel bekend voor. Ook zulke problemen bij ons. Wij hebben ook ieder 2 getuigen , ook al vinden ze dit raar. Wij hebben gewoon iedereen uitgenodigd wie we willen. Geven hen wel de boodschap dat we geen ruzie willen en als ze dat niet kunnen laten, dat ze dan beter niet komen. Zo hebben ze zelf de keuze en valt ons niets te verwijten. Groetjes

Brigitte

Meld misbruik8-3-2013 8:12:36

Hallo Evy ,

dit is echt geen leuk verhaal , maar uiteindelijk is het jullie huwelijk en beslissen jullie
en moet er niemand jou iets opdragen .
Als jij 2 getuigen wil , dan zou ik daar ook voor gaan .
Wat de rest van de familie betreft , nodig uit wie dat jullie graag op jullie feest willen
als ze bevestigen , laat hen dan even weten dat deze de belangrijkste dag in jullie leven is en dat je niet wil dat er woorden komen , kunnen ze zich daar niet aan houden om als volwassen mensen hier mee om te gaan dan blijven ze beter weg .
De mensen die nu al zeggen dat ze niet komen omdat die andere komt die hebben dan pech .
mensen die niet komen weten ook niet wat ze missen .
En als je zo ongerust blijft , verwittig dan de feestzaal dat er onenigheid is in de familie ( jullie zullen niet de eerste zijn ) en zeg dat je er op sta dat ruziemakers naar huis worden gestuurd .
Probeer je niet te veel van dit alles aan te trekken , en trek kordaat de lijnen .
Jullie moeten ten volle kunnen genieten van je voorbereidingen , en op jullie huwelijksdag neem je alleen oog voor elkaar en de rest van de mensen is dan maar bijzaak .

Groetjes

krista
9-8-2013
 Meld misbruik8-3-2013 8:29:19

Hey Evy,
Dat is echt geen leuk vooruitzicht.
Ik kan er niet veel mee helpen jou alleen n virtuele knuffel sturen.
Veel succes, ik hoop dat t zichzelf een beetje oplost.
Lieve groetjes, Krista

lore
10-8-2013
 Meld misbruik8-3-2013 8:42:36

Evy,

zoals hierboven al gezegt, het is jou feest, dus jij vraagt wie je zelf wil.
het moet u mooiste dag worden, niet die van de familie, en voor de rest geeft ik brigitte volledig gelijk.
veel succes

Jan
14-8-2014
 Meld misbruik8-3-2013 8:51:52

Sarra
15-4-2017
 Meld misbruik8-3-2013 9:04:07

Lieve schat, ik denk dat gij teveel bezig zijt met 'wat uw familie denkt' en 'wat in uw familie hoort'. Doe eens wat GIJ wilt potdekke!

tine
7-9-2013
 Meld misbruik8-3-2013 9:42:12

Hoi Evy, absoluut GEEN leuk nieuws!
Misschien helpt het om hen allen apart een brief te schrijven waarin je jouw gevoelens bloot legt? Waarin je hen duidelijk maakt wat je ons hier ook duidelijk maakt dat je er zo verveeld mee zit maar dat het eigenlijk de mooiste dag van jouw leven moet zijn!
Je bent bij hen ook getuige geweest en bij hen liep alles goed... waarom kunnen ze dit jouw dan ook niet gunnen?
Ik weet niet of het helpt hé, maar je gevoelens op papier schrijven en dit afgeven helpt vaak beter dan een gesprek.
Ik hoop echt dat alles in orde komt!!

Sandra
7-9-2012
 Meld misbruik8-3-2013 9:49:24

Dag Evy,

Ik kan maar 1 ding zeggen, je zegt het zelf ook: het is jullie dag, jullie feest...kies zelf wie je zal uitnodigen. Als je een goeie band hebt met de neef, kan je beter voor hem kiezen.
Dat is hard...maar ik heb zelf op onze trouw mijn eigen halfzus niet uitgenodigd, waardoor we nu geen contact meer hebben (voordien ook op laag pitje). Haar dochter was mijn bruidsmeisje...ik wou het zo en ik wou haar er niet bij gezien het contact toch al minder goed was.

Het is heel flauw dat mensen beginnen zeggen van 'als die komt, kom ik niet'...dat is dan maar zo. Liever mensen aanwezig die oprecht gelukkig zijn voor jullie, dan mensen die de schijn ophouden!

Laat het niet te veel aan je hartje komen en maak samen met je verloofde de beslissingen wie er wel of niet komt. Het is jullie trouw, jullie dag en die maak je maar 1 keer mee...dus dat moet een zalige, mooie, onvergetelijke herinnering zijn achteraf!

groetjes en succes!

Sandra

fabienne
14-6-2013
 Meld misbruik8-3-2013 10:41:31

hey meid hier ook zon problemen as die komt kom ik ni en omgekeerd ik heb gewoon iedereen uitgenodigt en zal wel zien wie komt ze weten niet van elkaar dat ze allemaal uitgenodigt zijn bij mij zijn ze ze welkom en als zij hun een leuk feest willen ontzeggen is dat hun probleem maar het wordt wel mijn dag (hoop ik)
ik geef je alvast een dikke knuf en volg je

Rebecca
27-4-2013
 Meld misbruik8-3-2013 11:44:12

Mensen komen naar de trouw voor jullie of ze komen niet. Geen voorwaarden, geen dreigementen. Jullie kiezen jullie gasten. Desnoods nodig je ze allemaal uit en vechten ze onderling maar uit wie er komt. De sociale druk op het feest zelf zal voor de moeilijkdoeners zo groot zijn dat ze wel kalm blijven.

Stéphanie
1-6-2013
 Meld misbruik8-3-2013 11:49:37

Hallo,

Ik heb wel 2 getuigen... Ik vind mezelf niet raar.
Dus ik begrijp niet waarom dat niet zou kunnen.

Maar goed. Het zijn inderdaad heel wat problemen.
Persoonlijk zou ik het achter mij laten.
Nodig uit wie jij er graag bij zou hebben. En dan komen ze of ze laten het.
Hun verlies!! Niet de jouwe!

Succes!

bianca
30-8-2013
 Meld misbruik8-3-2013 12:33:44

hey Evy,

ik heb zelfs drie getuigen om de lieve vrede te bewaren.
doe wat jou hart zegt, en niet wat een ander zegt;nodig jij uit wie je wil en idd komen ze , zijn ze welkom, komen ze niet, is dat hun probleem.
groetjes

Evy
18-5-2013
 Meld misbruik8-3-2013 13:09:26

Hey naamgenoot,

Dit klinkt bekend in mijn oren. Wij hebben ook probleem met mijn verloofde zijn familie. Maar ik heb iedereen al verwittigd geen ruzie. Vanaf er iets is op het feest zetten wij ze aan de deur. En daar gaat mijn verloofde volledig mee akkoord. Wij hebben iedereen die wij wouden uitnodigen uitgenodigd. Het is hier reeds meerdere keren gezegd het is u dag. Laat hem niet vanop voorhand kapotmaken door stress. Nodig uit wie jullie willen en komen ze dan komen ze, komen ze niet dan hebben ze een zeer fijne dag gemist. Wat spijtig is voor hen.
Probeer even te ontspannen en daarna kan je er terug tegenaan.

Veel succes alles komt goed ;)

Melanie
5-9-2014
 Meld misbruik8-3-2013 14:26:20

Hi!

Je hebt het vast al door, iedereen denkt er hetzelfde over. Het is vreselijk voor en het is jullie trouwdag. Niet die van je mam, van je zus en broer, oom en tante of je neef zijn vrouw.
Ik vind zo dat ook als je ruzie hebt met een ander lid van de familie je jezelf daar overheen moet zetten voor het bruidspaar. Mijn oma had ruzie met haar zus, de peettante van mijn mam, en die kwamen ook gewoon op dezelfde verjaardagen. Zaten gewoon bij elkaar en niemand had echt door dat ze ruzie hadden. Ze kwamen alleen niet bij elkaar over de vloer en praatte niet echt samen. Alleen het broodnodige.
Jammer dat zo niet alle mensen zijn.
Hoop dat jullie er snel uit komen en je de dag kan hebben die je wilt en verdient.

Ann
18-5-2013
 Meld misbruik8-3-2013 17:10:38

Amai,wat een gedoe!

Ik sluit mij aan bij wat hierboven gezegd is.
Ik snap dat je tot een bepaald niveau rekening houdt met wat je familie wilt/verwacht, maar je moet ook aan jezelf denken he! Als twee getuigen nemen veel oplost, dan zou ik dat gewoon doen. 't maakt toch niks uit dat anderen dat raar vinden!

Wat betreft de neef en de tante/nonkel, ik zou altijd geneigd zijn te 'kiezen' voor degene die mij niet onder druk zet om een keuze te maken. En anders gewoon beide uitnodigen, en laat hen dan maar voor zichzelf uitmaken of hun koppigheid echt belangrijker is dan jullie grote dag. Het is hun gemis als ze er niet bij zijn he!

Evy
20-7-2013
 Meld misbruik8-3-2013 18:56:13

Super bedankt iedereen voor jullie raad en steun ik heb hier eigenlijk echt veel aan :-)
Heb gisteren nog eens goed gepraat met mijn vriend, en die wil net zoals ik iedereen erbij.
Dus ik vandaag mijn stoute schoenen aan getrokken en nog eens gebeld met mama om te zeggen dat ik mij neef er echt bij wil, die heeft daar natuurlijk geen oren na.
Geeft die mij nu een schuld gevoel van ja 'wij helpen betalen in die trouw, en jij ga dan u neef uitnodigen en dat is ruzie zoeken' komt er op neer dat het allemaal mijn schuld zou zijn mocht er dan toch ruzie zijn.... ik kom er zot van en heb het gesprek dan maar koel beëindigd.
Tine ik vind jou idee van een brief schrijven naar iedereen wel een goed idee misschien als ze het eens zwart op wit lezen en ik hen duidelijk maak hoe slecht ik mij hierbij voel ze het echt snappen!?

Ik hou jullie op de hoogte ;-)

lieve groetjes evy

Sofie
6-7-2013
 Meld misbruik8-3-2013 21:45:03

Ik heb hier ook zo wat familieruzies onder tantes/nonkels met hun kinderen en blablabla..

Wij nodigen iedereen uit.. Willen ze niet komen omdat die of die aanwezig zal zijn.. Spijtig dan, dan weet ik meteen ook wat WIJ voor hen betekenen als ze hun familievetes niet even opzij kunnen zetten.
En wie wel komt is welkom maar dan verwacht ik ook dat ze volwassen genoeg zijn om elkaar niet in de haren te vliegen..
Doen ze dat wel.. Dan zal deze bruid haar tanden laten zien en vriendelijk doch kordaat het gat van de deur aanwijzen

sarah
3-8-2013
 Meld misbruik9-3-2013 0:19:59

Hey,

In eerste reactie zou ik ook zeggen, het is u trouw ge moet u zin doen...
Maar dan kijk ik naar mijn eigen gezin en dan zie ik ook alleen hoopje ellende.
Grootouders komen niet als papa komt, stiefvader komt niet als papa komt , nonkel wilt niet aan zelfde tafel zitten.
Broer en zus voelen zich te goed voor mij en zo kan ik ngo even door.

Ook ik zou eigenlijk om goed te doen al twee trouwfeesten moeten geven(wat ik uiteraard NIET ga doen) en al zeg ik stoer dat ik het me ni ga aantrekken en gewoon ga genieten van de mensen die wel de moeite doen om er bij te willen zijn, zonder te zeuren.

Toch doet het pijnm, veel pijn het is verdorie mijn familie

Sorry ik kan geen raad geven, enkel zeggen dat ik met je meeleef..

Mieke
29-6-2013
 Meld misbruik11-3-2013 11:27:38

Een dikke dikke knuffel, volg je hart want dat weet het best waar jij je goed bij voelt en inderdaad een briefje zou kunnen helpen. Maar ik zou toch ook de mensen van de zaal zeker op de hoogte brengen. Tenslotte komen deze mensen daar wel vaker mee in aanraking en kunnen zij misschien wel het best van iedereen reageren als het toch dreigt mis te lopen. Altijd beter iemand vreemd die daar correct mee omgaat en een tante of een nonkel of in het ergste geval jullie zelf die dat goed bedoeld proberen op te lossen en achteraf alleen maar een hoop ruzie en verwijten er bovenop krijgen he. en geloof me je bent heus niet alleen met al die extra zorgen. Ik heb al jaren geen contact meer met mijn familie en dus zal er ook niemand zijn van hen, ze weten zelfs niet dat wij trouwen. Ik hoop maar dat ze het niet op de ene of de andere manier ontdekken en het in hun hoofd halen om daar die dag onuitgenodigt te staan. Maar hoe je het ook draait of keert sommige dingen blijven moeilijk.
ik begrijp je zorgen, maar laat het je feest en de voorbereiding niet verknallen8 probeer te genieten.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...