Nu Online
Momenteel zijn er 390 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Schieting

18-7-2013 19:32:05
Helloow Medetrouwers!

Ik heb hier al vaak gelezen over een voorhuwelijkse schieting. En dat is nu misschien een ongelofelijk domme vraag maar wat is dat? Waarom word dat gedaan? Wanneer? Voor wie? Waar?
Ik weet dat het ongelofelijk idioot klinkt, maar ik heb er nog nooit iets over gehoord... Voor wat ik kan vinden op internet ziet het er wel leuk uit, ik zou het in elk geval willen weten, wie weet kom ik het te weten na mijn huwelijk en vind ik het dan jammer dat ik het niet gedaan heb...

Bedankt voor de moeite in elk geval

Melissa
8-8-2015
Meld misbruik

Reacties: 6 | Gelezen: 2545

Cassandra
25-4-2014
 Meld misbruik19-7-2013 8:35:39

Hey Melissa,
Voor sommige mensen hoort een schieting er echt bij, voor mij hoeft zoiets niet :).

Zo'n schieting vindt vaak plaats in de week voor het huwelijk, bij het huis van 1 van de ouders of als je dat echt wilt bij jullie thuis.
Het is een soort informele receptie, waar je de mensen uit de "buurt" uitnodigt. De mensen die dus niet op je huwelijk zijn uitgenodigd maar die je wel kent. Mensen die wel naar je trouw komen zijn natuurlijk ook welkom...

En dan komen we natuurlijk bij het "schieten". Vroeger werd er met een hamer op een soort "orgel" geslagen (allemaal buisjes naast elkaar, gevuld met een soort explosief kruit) en dan volgde er een oorverdovende knal. Diegene die slaat draagt best een veiligheidsbril en oordopjes! Mensen die op je schieting aanwezig zijn gaan vaak ook oordopjes dragen omdat het ECHT LUIDE knallen zijn!
Tegenwoordig weet ik niet of dat wel nog mag met dat explosief kruit. Er zijn (dat kan je wel denken) al heel wat ongevallen geweest met dat soort dingen want het is niet echt ongevaarlijk he.
Een paar jaar geleden ben ik naar een schieting geweest waar ze 2 gaskannonen gehuurd hadden (kanonnen waarmee ze vogels van bij het fruit wegjagen bvb). Dit is in mijn ogen een heel pak veiliger en maakte ook wel veel lawaai.

En wat er vaak ook bij een schieting hoort is de gekende "hartjes" in het asfalt of op de oprit laten inbranden... ook met een soort poeder :). Dit vind ik wel mooi.

Hopelijk ben je er iets mee! Ik denk niet dat ik een schieting ga doen en denk ook niet dat ik het zal missen!

Groetjes

Melissa
8-8-2015
 Meld misbruik19-7-2013 9:52:18

Heel erg bedankt! Nu kan ik er eens over praten met mijne halve trouwboek in spé :)

Stefanie
31-5-2014
 Meld misbruik19-7-2013 10:12:02

hey!

Bij ons in de familie is het traditie om een schieting te houden met ook broekverbranding van de bruidegom. Mijn vader had vroeger zo'n kanon met dat explosief kruit. Jammer genoeg ooit uitgeleend en resultaat: nooit meer weer gekregen en na al die jaren weten we ook niet meer aan wie. Maar we hebben geluk, onze overbuur heeft zo'n kanon en dat kruit ook dus we mogen die in gebruik nemen. Cassandra heeft gelijk qua gevaarte dat er wa bij hoort, maar als je dat iemand laat doen die niet drinkt en er wa ervaring mee heeft is het ideaal. Wij doen ook in onze streken altijd broekverbranding, wat houdt dit in? De broek van de bruidegom wordt in brand gestoken en hij loopt dan rond in zijn boxershort :-) wij zijn van plan dit zeker en vast te doen volgend jaar.

mona
27-7-2013
 Meld misbruik19-7-2013 10:57:59

Voor mij is dat echt iets uit andere provincies. Wij zijn van Limburg afkomstig en hebben nog nooit zo'n schieting meegemaakt bij familie of vrienden (nochtans zijn er ook heel wat mensen die in een andere regio getrouwd zijn: in het Gentse, in Antwerpen, streek rond Brussel). Niemand heeft zo'n schieting gedaan. Mochten wij hier mee afkomen zouden de vrienden rare gezichten trekken denk ik.

Melissa
8-8-2015
 Meld misbruik19-7-2013 10:59:36

Die broekverbranding klinkt ook super! Al die leuke ideetjes! Ik had daar allemaal nog nooit over gehoord maar het klinkt superleuk...
@ Mona, je maakt er van wat je er zelf wilt van maken hé :)

inge
21-9-2013
 Meld misbruik19-7-2013 13:11:46

de schieting is wordt vooral gedaan in sommige gemeenten in Oost-Vlaanderen, vooral in het waasland. Ik ga zo'n schieting hebben, is traditie. Mijn nonkels staan ervoor te springen. Is wel leuk om iedereen de avond voor de trouw al samen te hebben, maar is ook wel druk.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...