TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Tamara
13-11-2010
|
15-5-2007 16:00:34
Hey Els,
een o zo bekend verhaal. Bij ons is het zelfs zo ver gekomen dat wij gewoon het huwelijk uitgesteld en afgelopen weekend hebben we terug een nieuwe datum vastgelegd en deze keer doen we alles stiekem. De mensen zullen maar pas weten dat we trouwen als ze de uitnodiging krijgen. Ook onze ouders zullen het dan maar weten. Ik stel voor dat je heel kordaat, maar toch vriendelijk zegt dat je zoveel extra personen niet in je budget voorzien hebt en het er financieel niet meer afkan. Als zij dan per se willen dat die mensen uitgenodigd worden, stel hen dan voor dat zij voor die kosten opdraaien. Je mag u echt niet laten doen. Wij kennen daar ondertussen al alles van en na 4 jaar beginnen we nu een beetje op ons strepen te staan. Geloof mij, in het begin voel je je misschien schuldig, maar het is heel verademend.
groetjes en goeie moed! Tamara en Stefaan
|
|
Véronique
16-6-2007
|
15-5-2007 16:00:42
Hi Els,
Ik ken het probleem van de schoonmoeders helemaal. Wij betalen ook hoofdzakelijk alleen ons huwelijk. Dus wij beslissen ook zelf wie er komt en wie niet. We vinden het ook belangrijker dat onze vrienden erbij zijn dan de vrienden van mijn schoonmoeder die we helemaal niet kennen. Mijn ouders betalen de helft van ons huwelijk, maar toch hebben ze wanneer we hen vroegen welke vrienden of kenissen ze erbij wilden hebben steeds gezegd dat wij uiteindelijk beslissen omdat het onze dag is. Mijn schoonmoeder wou niemand uitnodigen, dus dat was makkelijk opgelost, mijn vriend heeft zelf beslist wie er langs moeders kant komt.
Als ik jullie was zou ik toch eens proberen te praten met je schoonmoeder, leg haar uit dat jullie zelf al mensen van jullie lijstje hebben geschrapt, ook al zou je hen er graag bij hebben en dat 17pers extra echt wel een serieuze extra kost is. Misschien stelt ze dan wel zelf voor dat zij het deel betaald voor deze extra mensen. Ze zal dit waarschijnlijk wel begrijpen als je haar duidelijk maakt hoeveel een huwelijk wel niet kost en jullie alles toch zelf betalen.
Groetjes, Véro 16/6/2007 http://veroenbilly.trouwen.com
|
|
Elke
13-10-2007
|
15-5-2007 16:01:35
heyhey,
klinkt bekend... alleen is het bij ons geen boze schoonmoeder, maar schoonvader ... wat ik denk (maar is gemakkelijker gezegd dan gedaan): het is jullie dag. jullie kiezen wie jullie uitnodigen. het is jouw schoonmoeder, dus het is aan jouw verloofde om dit aan zijn moeder te vertellen. een leugen (?) om bestwil (kwestie van familieruzie te vermijden) kan zijn 'De zaal heeft een maximum capaciteit van XX man en we zitten er nu al aan. Die extra personen kunnen we echt niet uitnodigen.' Hoop dat je dit kan oplossen!!! Maar laat je niet doen. Als ze zegt dat ze er wel voor zou betalen (en jullie zaal kan zoveel extra man aan), dan zou ik het wel overwegen. Misschien valt er wel met je schoonvader te praten? Anders moet je (eigenlijk niet jij maar je vriend) via hem proberen.
|
|
Veroniek
|
15-5-2007 16:06:16
Hoi Els
Ook wij zijn dit tegengekomen maar met mijn moeder :'( Ik snap hun reactie ook wel...
Zoals haar beste vriendin moest op het feest komen met haar man, wij komen daar niet zo mee overeen... We hebben geplooid en ze komen ook (allé als ze kunnen natuurlijk). Ook voor de receptie hebben we mensen uitgenodigd die we niet kennen. Ik heb wel tegen mijn moeder gezegd dat dat allemaal geld kost en dat we niet van plan waren om zoveel mensen te vragen die we van nergens kennen... Ze gaan zeker voor die personen betalen en dan zijn we akkoord gegaan! Voor de receptie vind ik het niet zo erg, maar het avondfeest is wat anders! Vooral omdat wij voor ons avondfeest enkel familie vragen...
Daarom dat wij ook op de uitnodiging gezet hebben dat wij samen met onze ouders uitnodigen...
Groetjes Veroniek 20 07 2007
|
|
Ilse
17-5-2008
|
15-5-2007 16:10:55
Hey Els,
Een zeer delikate kwestie... Wij gaan de kosten van ons huwelijk ook grotendeels zelf bekostigen en vermits het om ons feest gaat, zullen wij ook grotendeels beslissen wie er komt en niet. Wij hebben onze ouders/schoonouders dan ook reeds (we staan nog maar aan het begin van onze voorbereidingen)subtiel duidelijk gemaakt dat indien zij mensen willen uitnodigen die wij niet (of amper) kennen dat ze hier zelf voor zullen moeten betalen...
Misschien toch maar nog eens proberen met je schoonmoeder te praten en haar uitleggen dat je dit niet in je budget verrekend had... misschien kunnen jullie tot een compris komen waarbij je die mensen uitnodigt voor de receptie (indien die voorzien is uiteraard), maar niet op het avondfeest...
Hopelijk raken jullie deruit zonder veel geruzie... Veel succes!!
Ilse 3 mei 2008
|
|
Els
31-8-2007
|
15-5-2007 16:15:19
Eventjes vermelden dat we wel bereid zijn om hen uit te nodigen voor de receptie of eventueel vanaf het dessertenbuffet (dansfeest) maar dit werd niet echt enthousiast onthaald door schoonmoeder in spé: zij zou met de afronten zitten zei ze.
Op onze uitnodigingen zal ook geen vermelding staan van ouders of grootouders... (weet ze nog niet...) We wonen al meer dan 2 jaar samen en zijn dus zelfstandig genoeg - wat ook blijkt uit het feit dat we alles zelf gaan betalen.
Een les die we geleerd hebben is dat er toch veel verschil is tussen ouders... Als ik die van mij dan vergelijk ... Tjonge jonge!
Alvast bedankt voor de raad. We zijn blijkbaar niet alleen met ons verhaal...
Groetjes, Els 31/08/07
|
|
Anne
21-9-2007
|
15-5-2007 16:18:29
Hallo,
Dat "schoon"moeder gedoe is een bekend verschijnsel in alle koppels denk ik. Ikzelf heb er wel één dat ik aan niemand wens :( zelf niet aan mijn vijand. Kwestie uitgenodigden beslissen wij wie komt of niet vermits we alles zelf betalen. En zelf moesten de ouders betalen, zou ik zeggen van .. het is onze dag, we willen die vieren samen met de mensen die ons nauw liggen en iets vieren met vreemden is toch maar niks. Ik zou hen voorstellen die mensen dan misschien toch op de receptie te vragen, kwestie om een geste te doen tov de "schoon"moeder maar er ook wel bijzeggen dat ze die kost zelf moet betalen. En zoals hier eerder gezegd werd, zou ik dit overlaten aan je toekomstige, is ten slotte zijn moeder en ze zal het waarschijnlijk beter begrijpen en aanvaarden.
Veel moed en neem je beslissing in de zin hoe jij je eigen huwelijk wenst.
Liefs Anne 21.09.07
|
|
marjolijn
11-8-2007
|
15-5-2007 16:27:42
Ik denk dat je het best aan je vriend overlaat. Veel succes en laat je schoonmoeder dit forum misschien eens lezen?! Of voor de personen betalen. Trouwen is al zo duur!
|
|
Lynn
10-5-2008
|
15-5-2007 17:03:30
hey Els,
Wij betalen ons huwelijk ook helemaal zelf en hebben daarom besloten om ALLEEN de mensen die voor ons iets betekenen uit te nodigen. We hebben ook lang over zitten praten met onze (schoon)ouders, maar wij moeten ons er goed bij voelen.
DUS... jij moet genieten die dag, dus doe wat jouw het beste voelt!!
groetjes Lynn 10/05/08
|
|
amalia
24-5-2008
|
15-5-2007 20:58:35
Hey, Wij betalen ook ons huwelijk zelf en daarom nodigen wij ook uit wie we er echt bij willen hebben. Mijn schoonouders of iemand anders heeft daar niets mee te maken. En als die mensen die je niet hebt uitgenodigd op hun tenen zijn getrapt, vind ik dit pech voor hun. Als ik jou was, zou ik mijn hart laten spreken (en ook een klein beetje je portemonnee ...)
Groetjes, Amalia
|
|
Lieve
1-9-2006
|
16-5-2007 8:23:08
Hey,
wij betaalden ook alles zelf en hebben nogal drastische keuzes moeten maken om ons budget binnen de perken te houden. Daardoor konden vreemden er echt niet meer bij. Maar we hebben aan de ouders voorgesteld dat zij mensen mochten uitnodigen, weliswaar als ze het zelf betaalden. In onze uitnodiging zat dan een apart kaartje waaruit duidelijk werd dat de ouders uitnodigden. Dat was een mooie oplossing en iedereen was er tevreden over.
Veel succes, hopelijk komen jullie eruit. Lieve
|
|
Franciska
28-7-2007
|
16-5-2007 8:53:09
Mijn schoonouders wilden ook graag hun vrienden op het feest. Ik heb daar met mijn vriend echt vlammende ruzie over gemaakt. Verschil is wel dat zij die meteen zelf wilden betalen. Maar het ging er voor mij ook om dat mijn ouders geen vrienden vroegen omdat ze vinden dat dat onze feest is en dat hun vrienden daar niet bij moeten zijn. Uiteindelijk komen de vrienden van mijn schoonouders wel, maar er zijn al twee koppels die niet kunnen komen. Eigenlijk lost het zich zo vanzelf op. Ze hadden al wel gezegd tegen die vrienden dat we op die datum trouwden, maar toen dan de uitnodiging kwam, bleek dat ze al een reis geboekt hadden. Hoe een goede vrienden zijn dat dan, vraag ik me af. Als die dat niet eens noteren. Ik zou aan je schoonmoeder voorstellen dat ze die mensen idd zelf betaalt. Probeer het op een kalme manier uit te leggen en zeg dat het bij de meesten hier zo is. Als ze dat niet wil, denk ik toch dat je voet bij stuk moet houden. Het is allemaal al duur genoeg en het is jullie huwelijk.
Veel succes ermee.
Groetjes
Fran
|
|
Ellen
21-6-2008
|
16-5-2007 8:55:51
Ook wij betalen alles zelf. Onze ouders mogen voorstellen om bijkomende mensen uit te nodigen, op voorwaarde dat ze dat zelf betalen. We behouden ons ook nog het recht voor te oordelen of het al dan niet kan (bijvoorbeeld: bij ons komen neven en nichten enkel naar het dansfeest, als een van onze ouders per se wenst te betalen om een welbepaalde nicht op het volledige feest te hebben, vinden we dat niet kunnen tegenover de anderen en zeggen we gewoon dat dit niet kan)
Ellen 21/06/2008
|
|
Saskia
22-6-2007
|
16-5-2007 10:08:02
Hoi Els
Bij ons was het ook zo tot mijn vriend zei als jullie die mensen erbij willen moeten jullie die maar betalen. Het was al snel van ja dan moet je ze maar niet vragen. Als ze zelf voor de kosten moeten opdraaien zijn het plots toch niet zo'n belangerijke personen meer. Gewoon op een rustige manier aan hun verstand brengen en als ze daar niet overweg mee kunnen dan blijven ze maar boos het gezegde: ze hebben dan tijd om weer blij te worden.
Veel succes en vooral niet te veel proberen om het je aan te trekken geniet zoveel mogelijk.
Ik heb ook een heel moeilijke periode gehad en nu nog een paar weken voor de trouw begin ik rustig te worden want als ze niet graag komen moeten ze maar thuis blijven.
Groetjes Saskia http://saskiaensteve.trouwen.com 22 juni 2007
|
|
K
7-7-2007
|
16-5-2007 12:59:41
Ook hier een bekend verhaal. Bij ons willen de schoonouders ook zo'n 10 vrienden op het avondfeest, maar ze zouden daar dan wel voor betalen. Wij zagen dat echter niet zitten, en hebben er ook weken ongelukkig mee rondgelopen... Uiteindelijk compromis gesloten, en speciaal voor die gasten een receptie gedaan, wat we anders niet van plan waren. Daar kunnen wij mee leven, en de schoonouders zijn ook tevreden...
|
|
|
|
Jouw droomhuwelijk, jouw perfecte trouwkaart.
in Deurne |
Alles voor uw huwelijk van A tot Z op 1 adres!
in Merksem |
Toffe kaarten, die hartjes raken
in Herentals |
Originele trouwkaarten van CartaRosa
in Brasschaat |
Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires
in torhout |
|