Terug naar overzicht
Hallo,ik zou zeker de schieting laten doorgaan. Bij ons was dit supergezellig. Er was zoveel ambiance en volk. Het is de start geweest van ons trouwfeest. Je moet in de gemeente een vergunning gaan vragen en dan daarmee naar de apotheker poeder gaan kopen. Wij hebben wel gezorgd dat iemand met ervaring de schieting deed. We hebben er super herinneringen aan en niemand werd gewond. Wij hebben het vrijdagavond gedaan als we de volgende dag trouwden. Je mag wel maar schieten tot 22 uur. Groetjes en succces,Isabel
Onze schieting ging gisteren door en het was een fantastische avond. Mijn (toekomstige) schoonouders hadden partytenten opgesteld op de oprit en voor allerlei hapjes gezorgd. Ook drank was er in overvloed. Een schieting is niet overal meer toegelaten, het hangt af van gemeente tot gemeente. Best eens vragen in het gemeentehuis. Wij mochten (officieel) maar schieten tot 9u, maar is uitgelopen tot 23u... Het is bij ons de traditie dat de vrienden voor het kanon en het poeder zorgt. Voorzichtigheid is wel geboden. Vooral bij het mengen van het poeder moet je voorzichtig zijn. Tijdens het schieten mag de pot met poeder niet te dicht staan bij het kanon. Het is ook belangrijk dat niemand aan de open kant van het kanon staat als er geschoten wordt. Als je je hieraan houdt, kunnen er zeker geen ongevallen gebeuren. Zeker doen! Is super fun!
Misschien voor de leken onder ons (zoals ik): Wat is een schieting?Nathalie 20/12/2008
hoi Kim,Wij houden ook een dag voor ons huwelijk (22/09) een schieting. Gewoon naar gemeentehuis gaan, vergunning vragen (verliep zonder probleem) en dan gaven ze een uur op. Wij mogen maar een half uur schieten, maar eigenlijk is dat wel voldoende denk'k. Het gaat om de sfeer he!Nog heel veel succes en geniet ervan!kitty
Hey Kim,bij ons is het de gewoonte dat vrienden dit organiseren, maar het koppel zelf wel achter de vergunning gaat. We hebben toch al relatief wat huwelijken in de vriendenkring gehad en er is nog nooit iets misgelopen (hout vasthouden). Bij ons doen ze het meestal wel de vrijdag voor den trouw, maar aangezien ons kameraden nogal graag blijven plakken, is het soms al een uur of twee en als je dan de volgende dag vroeg op moet (kapper etc) en liefst lang op blijft (op je eigen feest dus), is dat dikwijls heel vermoeiend. Daarom hebben we aan ons vrienden gevraagd om de schieting op donderdag te leggen, zodat we vrijdag toch op tijd in ons bedje kunnen ...Elke
@ Nathalie:schieting is een oud gebruik, in sommige regio's van vlaanderen waarbij men (vroeger met een kanon??) de buren wil laten weten dat het koppel gaat trouwen. het was dus vroeger vooral voor de buren, nu is het eerder met vrienden en een excuus om nog eens te mogen drinken ... Als het koppel nog niet samenwoont gebeurt de schieting bij de ouders van het meisje.Aan de schieting hangt bij ons ook de broek en bh -verbranding en dan maken ze met het poeder een hartje op 't straat en verbranden ze dat ook ... (ik weet niet of dat laatste er overal bijhoort)Elke
Nog een aanvulling bij de uitleg van Elke:Het schieten (of lawaai maken) is een oud keltisch gebruik om de boze geesten te verjagen voor de huwelijksdag.Toen mijn ouders trouwden (jaren '70), waren het de vrienden van de bruidegom die bij de bruid kwamen schieten (de ouders van de bruid zorgden voor drank). Die vrienden vonden het vaak grappig de bruid (die binnen bleef) zolang mogelijk wakker te houden de avond voor haar huwelijk en de bruidegom goed dronken te maken.Groetjes!
Hey!!!!!Allemaal erg bedankt om mij gerust te stellen én om mij wat tips te geven :) Ik denk dat het met mijn familie en onze vrienden beter is om de schieting niet de avond voor ons huwelijk te houden maar wel twee dagen op voorhand :-)Verder lijkt het me wel erg gezellig! En dat hartje heb ik inderdaad nog gehoord! Lief!!!! :-)